Pranger en Rosier door de generaties heen | Pranger-Rosier

Pranger en Rosier door de generaties heen

  • Omschrijving

In Dokkum en omstreken komen de namen Pranger en Rosier al sinds jaar en dag voor. Beide families zijn actief in handel en nijverheid. Vanaf 1967 bundelen Yde Pranger en Jaap Rosier hun krachten. Eerst leveren zij uitsluitend éénpijps-CV-systemen, maar al snel groeit het bedrijf uit tot totaalinstallateur.

  • pand

Na de overname van Installatiebedrijf Faber op Schiermonnikoog wordt er aanvankelijk, begin jaren zeventig, gewerkt met ongeveer twintig man. Maar het bedrijf groeit gezond: in 1988 wordt er een vestiging in Drachten geopend en in 1990 wordt installatiebedrijf Versalo in Leeuwarden overgenomen. Om ook in de opkomende beveiligingsmarkt voet aan de grond te krijgen wordt in 1992 Hacquebord Beveiligingen verworven.

De vestigingen bedienen de lokale markt, terwijl grote projecten vanuit Dokkum worden gecoördineerd. Hier zetelen ook de ondersteunende diensten, zoals administratie, personeelszaken en magazijn.
Het bedrijfspand aan de Hendoweg barst ten gevolge van de stormachtige ontwikkelingen bijna uit zijn voegen. In 1997 besluit het management tot nieuwbouw aan de Beurtvaart, het huidige pand.

Ook in de eenentwintigste eeuw blijft Pranger-Rosier vitaal. In 2003 en 2004 worden Installatiebedrijf Otte te Sneek en Wissmann Installaties te Sexbierum aan de groep toegevoegd. Om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn wordt er in 2010 een nieuw pand in Leeuwarden gebouwd.

In 2018 is het nieuwe bedrijf Equu gestart voor het ondersteunen van opdrachtgevers bij energiebeheer, gebouwautomatisering en gebouwbeheer

In mei 2021 is hebben de families Pranger en Rosier de aandelen in Pranger-Rosier Holding verkocht waardoor het bedrijf onderdeel is geworden van de Unica Groep.  Als onderdeel van dit landelijke concern kunnen Pranger-Rosier, Otte en Equu zich verder ontwikkelen.

Pranger-Rosier heeft zijn huidige vorm gevonden: 250 medewerkers en 4 vestigingen, een slagvaardig bedrijf, dat altijd dichtbij de klant staat.